dinsdag 27 januari - Reisverslag uit Gatenga, Rwanda van Grietkin Vanhove - WaarBenJij.nu dinsdag 27 januari - Reisverslag uit Gatenga, Rwanda van Grietkin Vanhove - WaarBenJij.nu

dinsdag 27 januari

Door: Grietkin

Blijf op de hoogte en volg Grietkin

27 Januari 2009 | Rwanda, Gatenga


Dag allemaal,

Nu is onze stage pas echt begonnen,
De eerste dagen dat ik zelf voor de klas heb mogen staan waren ! (Uitroepteken eindelijk gevonden! )

De juf geeft me echt heel veel ruimte in keuze bij wat ik in klas aanbreng. Doordat ze niet echt rond een thema werken hebben we er dan zelf maar voor gekozen om rond het lichaam te werken. De Engelse versie van hoofd schouders knie en teen, kunnen ze al zeer goed meezingen! Ook waar is handje, en ons Goeidemorgenlied zit hen al heel goed in de oren. (heel erg koddig om hen te horen zingen)

Deze morgen heb ik de kleuren ook aangebracht en hen leren tellen tot 10 in het Engels… na 12345678910 kwam nog een boem en een oooohhhh der bij… (soort aftellen naar een vuurwerk. Iets heel doms maar zelf de juf van de klas vond dit fantastisch haha… ze doen erg hun best om zich te uiten tegen ons, maar dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk…


Vb; we hadden van pater Frans fietsjes gekregen die de kleuterschool mocht houden. Het waren 4 fietsjes en 1 gocart, per fietsje zaten 2 kinderen er op en waren ze met een stuk of 5 aan het duwen! Hilarisch om te zien. Maar toen Emanuel zag dat er fietsjes waren wilde hij er natuurlijk ook mee rijden. Hij heeft toen van 7u45 tot 8u30 zitten zeuren tegen mij over dat fietsje, dat hij er niet op mocht, en dat hij dit ook wilde, maar dan int Kenya-rwanda… tegen dat ik begreep waarover hij het had waren we een kwartier verder, en tegen dat ik uitgelegd had en dat hij begreep dat hij moest wachten tot de volgende speeltijd wat tijd om naar de klas te gaan… haha,

Gisteren hebben we wat gewerkt voor school (jaja we weken hier ook nog heel wat uurtjes voor school), wat gaan vissen, en dan wat rondgewandeld op het domein. We kennen er ondertussen al heel wat mensen. Diegene die daar op internaat zitten kennen ons al zeker en vast want pater Frans heeft ons de 2de dag al aan gans het internaat voorgesteld, maar de anderen die er tijdens de namiddag komen kennen ons ondertussen ook al. Musha met de muzungu(blanke) met rare naam die alle 2 geen kenyarwanda praten... haha de meesten kunnen maar niet begrijpen waarom Musha geen Kenyarwanda kan.

De meisjes die in de namiddag acrobatiek volgen op het centrum zijn heel nieuwsgierig en vriendelijk tegen ons. Telkens als ze ons zien zwaaien ze al van ver en komen ze naar ons toe gelopen. (zie foto wie dit zijn.) gisteren wilde ze Absolut op de foto met ons... super grappig. En Brigitte ging haar naam op mijn hand schrijven met rode balpen. Ik las mee wat ze er op schreef... i Love you en twee kussen er onder... haha, ik heb dan op al die meisjes hun hand moeten terugschrijven Love you 2 met grietkin er onder... vooral die naam moest er zeker onder... haha, (en die kunnen ze ondertussen ook al goed uitspreken)

Gabriel (een jonge gast van het internaat) heeft ons ondertussen ook al uitgenodigd om eens samen naar de plaatselijke markt te gaan. Dit aanbod hebben we zeker niet afgestaan want het is altijd handig om iemand van de buurt mee te hebben die wat kan tolken naar de plaatselijke bevolking toe, en om ons nieuwe dingen te leren kennen...


Volgende week woensdag gaan we ook met Frans zijn zus en broer naar het grote natuurpark hier in Rwanda. Pater Jean-Pol (de blanke, want er is ook nog een zwarte)(is diegene die Musha altijd bananen voorschotelt als dessert terwijl ze dit eigenlijk niet mag, en diegene die ons kenyarwanda leert, en diegene die nooit verlegen is om een grapje te maken of te lachen, maar da laatste geld eigenlijk voor iedereen int centrum haha) zal ons alles laten zien en ons rond gidsen... Spanend Spanend.... haha

Ondertussen hebben we nog steeds geen internet maar we doen ons best om regelmatig hier in Kigali te raken... ongeveer een uurtje half wandelen (waardoor dak zondagavond redelijk rood ben thuisgekomen,). Maar vandaag hebben we voor het eerst een minibusje (taxi) genomen wat ongeveer een 10min. Rijden is... we zaten wel gezellig dicht tegen elkaar met zo n 18 man maar we zijn er veilig en wel geraakt haha... ( nu het terugkeren nog) hihi

Zo dit zijn alle nieuwtjes tot nu toe denk ik

Oh nee dit nog vergeten... ons dessert deze middag was mouvement filament... (vanillepudding ) vertaald, Vlaamse beweging... beweegt maart ga nie vooruit is hier de grote grap... we hebben ook al mouvement d’ afriek gehad, (chocoladepudding) heel erg grappig allemaal... haha

En bram, die specialiteiten hier gaan we zeker nog proberen, en zeker die drank, haha, merci voor de tip xxx

Vele groetjes en kussen

Grietje


  • 27 Januari 2009 - 14:25

    Sara:

    soetkin, smeer je in :p

  • 27 Januari 2009 - 17:52

    Eva:


    Dag Grietkin

    jaja, je hele verhalen vertellen veel. K probeer me steeds in te leven!!!!

    zoen

    Eva xx

  • 27 Januari 2009 - 23:14

    Nele:

    Hoi
    even al je foto's bekeken. Ik moet zeggen dat jullie kamer er moderner uitziet dan die ik hier heb gekregen.
    Doe ze daar de groetjes
    Nele
    x

  • 28 Januari 2009 - 13:57

    Falke:

    Ik lees dat alles goed gaat met jou, daar ben ik blij om :p! Geniet maar van het lekker warme weer en de sfeer daar, want hier heeft het vandaag zelfs gesneeuwd :s!Kzou ook in de warmte willen zitten, hihi.

    Groetjes Falke -X-

  • 28 Januari 2009 - 21:16

    Céline Vanvyaene:

    Hey Grietkin (en ook groetjes voor Moesha uiteraard)

    Superleuk om je verslag mee te volgen! Klinkt echt super leuk als ik het zo allemaal lees! Ik krijg al spijt dat ik zoveel vliegangst had. Denk dat iedereen nu zou willen overvliegen als ze je enthousiasme lezen. :)

    Nog veel plezier verder, en maak er een leuke tijd van!

    Groetjes x Céline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Gatenga

Grietkin

Stage kleuteronderwijs KHBO Brugge

Actief sinds 23 Nov. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 105409

Voorgaande reizen:

17 Januari 2009 - 17 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: