2 feb. eerste stage dag 3 de kleuter - Reisverslag uit Gatenga, Rwanda van Grietkin Vanhove - WaarBenJij.nu 2 feb. eerste stage dag 3 de kleuter - Reisverslag uit Gatenga, Rwanda van Grietkin Vanhove - WaarBenJij.nu

2 feb. eerste stage dag 3 de kleuter

Door: Grietkin

Blijf op de hoogte en volg Grietkin

02 Februari 2009 | Rwanda, Gatenga

Dag allemaal

Eerste stage dag in het 3de kleuter zit er al weer op… en ja hoor, hoe kan je het raden… Het is weer super meegevallen… 'k heb 9 kindjes in mijn klas en stuk voor stuk zijn het lieverdjes hihi..

We zijn thema dieren gestart. Na dat de juf voorbereidend schrijven en een lesje kenyarwanda gegeven had (wat zeer leerrijk voor mij was) mocht ik mijn ding doen in klas. Ik ben zoals gewoonlijk gestart met een goede morgen lied, die we naar het Engels vertaald hebben, (wat ze fantastisch vonden, vooral die blokfluit) daarna ben ik even blijven stil staan met hoe je jezelf moet voorstellen in het Engels. Ze kennen dit wel uit een gedicht die ze op moeten zeggen maar ik vreesde er voor dat die kleuters in geen 1000 jaar wisten waarover ze het hadden… haha dus ben ik maar begonnen met “My name is grietkin, Wath is you name?” na oefenen, en vertalen naar kenyarwanda, en herhalen hadden ze eindelijk door dat hun naam niet Grietkin was maar Prince, Mariam, Bernice enz… haha. Daarna ben ik over gegaan naar de dieren hier in Afrika, de namen, een gebaar er bij zodat ze dit kunnen uitbeelden, de geluiden die ze maken enz… Na het dierenlied gezongen te hebben kregen ze van mij een ‘zelfgemaakt’ werkboekje om zo toch hun schrijfmotoriek nog eens te oefenen. Het viel me de vorige keer op dat leerkrachten hier eigenlijk niet letten op de schrijfhouding en pengreep. Daar heb ik dan mijn extra aandacht op gelegd en ja zu, mijn leerlingen deden het super. De leerkracht begon er zelf ook beter op te letten door mij aan het werk te zien voor de juiste pengreep. Hopelijk doet ze dit ook nog wanneer ik er niet meer ben hihi…

T 'was weer een leerrijke dag en de meesten van de klas / school, kunnen mijn naam al zeggen. Wanneer we ‘s morgens naar school wandelen, komen ze meestal al op ons afgelopen om handjes te geven en te praten met ons. We zien duidelijk dat ze ons al zeer goed beginnen te kennen wat mij toch een super gevoel bezorgd.

'k Heb al van velen vragen gekregen over waar we eigenlijk terecht gekomen zijn, en of het ver wandelen naar school is enz. wel… hier volgt wat uitleg op al die vragen.

We verblijven bij de Salesianen, paters die hier 27 hectaren grond bezitten. Het domein is afgebakend door een grote muur. Op het terrein staan gebouwen: 5 hectaren van de grond is bebouwd. (waaronder een internaat, kleuterschool, middelbare school, een centralegebouw, en kleine aanhangende gebouwen waar gasten ontvangen worden.)
De andere hectaren: speelvelden om te sporten en voor verschillende activiteiten, stukken landbouwgrond. Een deel wordt gebruikt voor hun verschillende projecten die ze doen om geld aan te werven voor de school.

Wie komt er over de vloer:
Kleuterschool: 52 kleuters

Middelbaar onderwijs: 700 leerlingen

Waar ze een diploma (maar geen officieel erkend door de staat) kunnen halen van naaister, metser, elektricien enz.

Internaat: 100 leerlingen (deze jongeren worden opgevangen zonder dat ze hier iets moeten voor betalen. De meesten zijn straatkinderen, wezen, of gevangenen, kinderen die opgepakt zijn zonder papieren).
De school vangt deze kinderen op omdat ze iets willen betekenen voor deze kinderen.

Werkvolk: Door de 100 personen

Naschoolse opvang: Onbekend maar een vermoeden van toch een 2000 jongeren die de weg regelmatig vinden naar de terreinen om de activiteiten die door de scholen worden gegeven, te volgen. ( een soort van een speelpleinwerking van bij ons, maar dan met meer activiteiten en sportmogelijkheden.

Wat de paters hier door voor de jeugd is fantastisch. Ze vangen ze op en geven ze opnieuw een toekomst.
K hoop dat hiermee de meeste vragen een beetje beantwoord zijn Moesten jullie nog vragen hebben, vuur maar af, dan probeer ik ze te beantwoorden…

Groetjes,
Grietje


  • 02 Februari 2009 - 18:07

    Connie:

    Ik ben er 100% zeker van dat de kinderen jullie lessen super vinden en nu nog op uitstap naar de boerderij.Amai jullie doen daar goed je best.
    Doe zo verder en de groetjes aan mijn zus Musha.
    Connie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Gatenga

Grietkin

Stage kleuteronderwijs KHBO Brugge

Actief sinds 23 Nov. 2008
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 105402

Voorgaande reizen:

17 Januari 2009 - 17 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: